Restorative Yoga

 

Hand omhoog als je bij Restorative Yoga denkt: dat is toch yoga voor mensen die geen zin hebben om iets te doen?

 

Ik begrijp je vooroordeel. En natuurlijk is Restorative Yoga niet zo actief. Maar dat betekent niet dat het niet ontzettend goed voor je kan zijn, integendeel! Denk bijvoorbeeld aan een drukke periode, als je ziek bent geweest of een blessure hebt gehad.

 

Restorative Yoga betekent letterlijk ‘herstellende yoga’. En hiermee wordt bedoeld dat je met deze yoga het zelfherstellende vermogen van je lichaam aanspreekt. En dit kan hard nodig zijn na, of in een periode van fysieke of geestelijke overbelasting.

 

Je lichaam kan veel meer dan je denkt, alleen moet je het wel de rust en oefening geven die het nodig heeft.

 

Restorative Yoga wordt gekenmerkt door:

  1. Het lang (minimaal 10 minuten) aanhouden van de yogahoudingen,
  2. De focus op je ademhaling tijdens de houdingen, waardoor het heel meditatief wordt,
  3. Het volledig ontbreken van inspanning bij de yogahoudingen,
  4. Het veelvuldig gebruik van diverse hulpmiddelen, zoals bolsters, kussentjes en dekentjes,
  5. Veelal liggende en af en toe zittende yogahoudingen.

 

Wanneer is deze fijne yoga goed voor jou?

Onder andere in de volgende situaties is het goed om Restorative Yoga te gaan volgen:

  • Als ondersteuning bij chronische fysieke klachten,
  • Als je veel stress hebt (gehad)
  • Als je een medische ingreep, bevalling achter de rug hebt, of geblesseerd bent geweest,
  • Als je behoefte hebt om je eens volledig te ontspanning in jouw drukke leven met werk, gezin etc.